Hur kommer det sig att vissa inte kan gå in på en second hand-butik och inhandla något, medan andra flyr fältet om bara ordet “begagnat” dyker upp? Varför är vissa människor fixerade vid
märkeskläder och andra inte alls? Kan det bero på att man är osäker i övrigt och vill visa att man har råd, eller är anledningen till image-fixeringen och behovet av statusprylar någon helt annan? Kanske bävade man som barn inför skolstarten, då kompisar kom i nya kläder, medan man själv hade avlagda kläder från sin storasyster eller storebror. Satte det sina spår? Vikten av att smälta in och bli omtyckt är något som de flesta av oss kan relatera till, dock tar det sig olika uttryck som också kan länkas samman med modet.
Vintage eller second hand ligger verkligen i tiden och många tycker om att sticka ut genom att skapa sig en egen look – något som ibland märkesvarorna sköter åt en. Med detta sagt, kan det tyckas att status-personen har begränsad fantasi. En annan fråga är också, vad räknas som märkeskläder och vad anses som kedja? Detta är helt annorlunda i olika länder – i USA anses ett märke vara status, medan det i Sverige/Europa anses som ordinärt. Och därutöver – kedjorna kopierar ju märkesvaror så att man ibland knappt ser skillnad. En äkta Britax babystol kan säljas i många varianter och kopior – men det är inte säkert att alla håller samma kvalité.
Samtidigt är inte alltid kvalité synonymt med märkesprodukter, eftersom det inte sällan är samma sömmerskor som syr/tillverkar plaggen eller produkterna.
Trend – en moderegel eller rent trams?
Varje säsong kommer det inte en trend utan tiotals, ja kanske hundratals som både innefattar mode, inredning, bilar, färger, material och Gud vet vad. Nuförtiden sker dessa trendbyten dessutom fortare än säsongernas perioder hinner avslutas. Många följer dessa slaviskt medan andra struntar blankt i vad som sägs i media om vad man bör ha på sig när nyårsaftonen närmar sig eller när sommarsemestern gör sitt intåg. Faktum är att trender också har mottrender, vilket gör att det egentligen inte finns någon skarp gräns för vad som är modernt och inte.
All denna konsumtionshets bidrar till att färre följer trender och att man till och med gärna sätter sin egen prägel på sin
outfit. Idag utgör således trender bara en riktlinje om vad man kan ha på sig och inte vad man bör bära. Studier visar också att trots trender inom mode och inredning, så väljer olika folk det som de i alla fall trivs bäst med.