Met-galan är känd för de fantasifulla och helt galna kreationerna som bärs av Hollywoods stora stjärnor. Den ena klänningen är galnare än den andra och designerna vågar verkligen att ta ut svängarna. Vissa kläder är dock mer minnesvärda än andra. En av dessa är exempelvis Claire Danes vackra askungenklänning som blev en riktig snackis. Anledningen var inte bara klänningens vackra design utan att den var självlysande. Designern Zac Posen hade låtit utveckla ett nytt material för galakvällen. Met-galan följer varje år ett tema och sedan ges det fritt spelrum för stjärnor, besökare och designers att tolka det hur de vill. Detta ger otroliga och minnesvärda kreationer som inte kan ses på röda mattan någon annanstans.
Teman och startskottet för säsongen
Met-galan har fått sitt namn efter platsen den håller till på, nämligen Metropolitan Museum of Art i New York. Det är en välgörenhetsbal för att dra in pengar till dess avdelning med kläder. Till skillnad från övriga avdelningar på museet så får inte kostymavdelningen bidrag utan måste finansiera sig själv. Detta får stjärnorna att flockas för att visa museet sitt stöd första måndagen i maj varje år. Förutom att dra in pengar så är det också startskottet för den nya säsongen på museet. Varje år följs ett tema och 2017 fick Comme des Garçons designer Rei Kawakubo äran. Tidigare år har vi bland annat sett punktema, filmen X-Machina, Kina och olika designers som exempelvis Charles James. Detta är ett tillfälle när kändisarna vågar att klä sig i de mest annorlunda kreationerna till skillnad mot Oscars-galan då det är mer klassiskt mode. Fast det betyder inte att de kan komma i vad som helst. I år, 2017, riktades Kritik mot Katy Perrys klänning. Inte för klänningens design i sig, utan snarare mot designern.
Besök Met-galan som privatperson
Du som designer eller privatperson kan faktiskt vimla bland alla kändisar. Det går att köpa biljetter, men du ska veta att smakar det så kostar det. Inträdesbiljetter kostar cirka 250 000. Vill du sitta vid ett bord är det betydligt dyrare och du får hosta upp över två miljoner svenska kronor. Det blir en dyr kväll med biljetter, kläder och smycken som du kan förstå. Som designer kan det däremot vara helt avgörande för en karriär att få sina kreationer visade på röda mattan. Kändisar betalar därför väldigt sällan för sina kläder utan ses som levande reklampelare eftersom bilderna kablas ut över hela världen. Som designer kan det därför vara ett smart knep att handla säkert med fakturaköp för att täcka sina utgifter snabbt, innan pengarna börjar att strömma in och efterfrågan skjuter i höjden efter genombrottet.